Ženské jogové prázdniny

ŽENSKÉ JOGOVÉ PRÁZDNINY

V predošlom článku sme si spomínali aký vplyv má na našu ashtangovú prax pôsobenie mesiaca počas splnu a novu. Dnes si prezradíme ako pristupovať k cvičeniu počas obdobia menštruácie a pozrieme sa tiež na názory niektorých významných žien na túto tému.

woman-salut

Ako to celé funguje?

Ako už vieme, jedným z cieľov fyzickej praxe ashtanga jogy je aj práca s energiou, konkrétne jej životnou formou- pránou. Na zachytávanie prány a zabránenie jej toku smerom nadol sa používajú tzv. energetické zámky známe ako bandhy. Jedným z nich je mula bandha – spodný energetický uzáver v panvovom dne a druhým je uddijána bandha – brušný uzáver, ktorý má zdvihovú silu na našu energiu v tele. Tak ako mesačný cyklus, ktorý má dva vrcholy (spln a nov) tak aj ženský menštruačný cyklus je úzko spätý s mesačným cyklom a jeho dvomi vrcholmi sú dni ovulácie a menštruácie. Počas menštruácie v tele pracuje doleklesajúca sila apány, telo sa zbavuje prostredníctvom menštruačnej krvi nielen neoplodneného vajíčka ale aj energetických a psychických škodlivín. Malo by byť teda zabezpečené neprerušené odtekanie krvi aj energie von z tela. Ak by sa tak nestalo, energetické zámky by pôsobili opačne a v prípade zaradenia inverzných pozícii (dolepozerajúci pes, sviečka, pluh, embryo, stojka a pod.) by mohlo nastať vracanie škodlivín späť do tela. Nakoľko sú ženy dostatočne vnímavé a intuitívne bytosti môžu sami na sebe spozorovať nefunkčnosť bandh už pred začiatkom i v priebehu menštruácie. Vaša prax by vás k takejto vnímavosti rozhodne doviezť mala a skúsené praktikantky jogy už vedia, že bolesť a napätie je varovným signálom, že treba od fyzickej praxe oddych.

Koľko dní sa odporúča nepraxovať ?

Všeobecne sa stretávame s odporúčaním nepraxovať min. prvé tri dni. Avšak pre niekoho sa tieto dni môžu v závislosti od mentálneho a fyzického pocitu predlžiť na dlhšie obdobie. Akokoľvek tri dni sú minimum a ostatné závisí od vašej momentálnej energie a schopnosti udržať bandhy. Pokiaľ sa okolo štvrtého a piateho dňa rozhodnete praxovať a na rade by mala byť druhá séria (prvá a druhá séria sa u pokročilých jogínov strieda deň po dni), vrátime sa k prvej sérii a začneme odznova.

Existujú nejaké alternatívy?

Výbornou voľbou počas vašich dní je restoratívna, prípadne jin joga. K výborným pozíciám až načerpáme energiu patria Utthita Trikonasana, Baddha Konasana A,B, Upavishta Konasana, Hanumanasana, Supta Virasana, Matsyasana, Eka pada Rajakapotasana. Shashankasana a Balasana. Tiež je povolené sa s láskou obklopiť dekami, vankúšmi, blokmi a bolstrami. Môžeme si spievať alebo recitovať mantry. Samostatnou kategóriou je tzv. mesačná sekvencia Chandra Namaskar (pozdrav mesiacu), ktorá nezapája bandhy, je relatívne restoratívna, otvára bedrá, uvoľňuje, ukľudňuje a ochladzuje.

badakonasana

Názory slávnych žien- jogínok:

Saraswathi Rangaswamy je dcérou zakladateľa ashtanga jogy Sri K. Pattabhin Joisa. Učí a praktikuje jogu už mnoho rokov, začínala so svojim otcom a pokračuje so synom Sharathom Rangaswamy. Učí hodiny v jogashale v Gokulume 6 x za tyždeň. V Mysore sa stala malou jogovou revolucionárkou nakoľko bola prvou ženou- učiteľkou jogy, ktorá učí ako dohromady mužov a ženy. Bývala kritizovaná miestnou komunitou pretože porušila indickú tradíciu v učení mužov a žien separátne. Saraswathi bola tiež prvou študentkou- ženou, ktorá študovala na Mysorskej sanskritskej univerzite sanskrit a jogu. Podľa jej názoru je dôležité aby mali ženy svoju pravidelnú prax rovnako ako pravidelný oddych. Obzvlášť to platí pre ženy, ktoré celé dni pracujú a okrem toho sa ešte starajú o domácnosť a rodinu. Už samotná prvá séria je pre tieto ženy dostatočná. S pravidelnou praxou, po oveľa dlhšom čase ako muži, môžu postupne začať aj s pokročilou druhou sériou. Niektoré ženy môžu tiež robiť veľmi pokročilú prax, avšak nemyslí si, že je to potrebné. Už prvá séria podľa nej robí ženy uzemnené, ukotvené a dostatočne silné.       Trojdňové prázdniny od jogy považuje za veľmi dôležité nielen z hľadiska pragmatického (jednoducho ženy majú veľké bolesti alebo veľmi krvácajú) ale aj z hľadiska fyzicko-psychického, oddych potrebujeme pokiaľ bežne pracujeme veľa. Takisto neodporúča v žiadnom prípade robiť inverzné pozície ako Salamba Sarvangasana (sviečka) a Sirsasana (stojka). A tiež potvrdzuje nižšie spomínanú brahmanskú tradíciu plus dodáva, že žena nielenže vtedy nesmie variť ale dokonca ani vstupovať do kuchyne, varia ostatné ženy z rodu a ona iba jedáva a veľa spí J. Ženám, ktoré napriek týmto odporúčaniam praktikujú hrozí výrazné narušenie cyklu, od podráždenosti, cez silnú bolesť, nepravidelnú periódu až po jej vynechanie, čo môže vyústiť až do neplodnosti! Hoci sa telo cez asany očisťuje v tomto prípade sa telo očisťuje aj bez nich a oveľa intenzívnejšie. Veľmi dôležité je vtedy dbať na správne stravovanie, špeciálny dôraz sa v Indii kladie na pitie mlieka (čerstvého) a konzumáciu ghí (prepusteného masla) a to dvakrát za deň. Ghí ochladzuje telo a malo by sa konzumovať vo forme jednej čajovej lyžičke ráno a večer.

Nancy Gilgoff, prvá ,,západná“ žena, ktorej bola v priamej Joisovej línii odovzdaná náuka ashtanga jogy, odvolávajúca sa na svojho učiteľa Sri Pattahbi Joisa tvrdí, že pokiaľ žena praktizuje v období menštruácie, po zvyšok mesiaca sa môže cítiť veľmi vyčerpaná. Pričom nerešpektovaním svojho tela si môže privodiť mnohé zdravotné komplikácie, cez únavu po totálne vyčerpanie až kolaps organizmu.

Kino MacGregor je americká učiteľka jogy a takisto žiačka už zosnulého Guruijiho Sri K. Pattabhi Joisa. S jogou začala ako 19 ročná a neskôr študovala priamo v Mysore. Ukončila tretiu sériu a momentálne sa učí štvrtú s Pattabhiho vnukom Sharathom. Hovorí, že Guruji odporúčal ženám dopriať si počas najťažších dní menštruačného cyklu (obvykle tri dni) úplne voľno od praxe. Tiež narážal na opačne plynúcu energiu a neradil ju otáčať zapojením bandh, rovnako ako neodporúčal rotácie a stláčanie brucha.

saraswati-067_9

Čomu sa teda venovať v tieto dni?

Počas menštruácie majú ženy prirodzenú schopnosť utiahnúť sa a dostať sa bez väčšej námahy do stavu meditácie alebo zvnútornenia či rozjímania. Je to obdobie, kedy by si každá žena mala nájsť čas na oddych, pokoj a chvíľu samoty. V Indii podľa brahmanskej tradície žena počas týchto dní odpočíva, nevarí, neperie, neupratuje a veľa spí. Domácich prác a starostlivosti o rodinu by sa mal chopiť muž alebo ostatné ženy z rodu. Je veľmi dôležité v období menštruácie odpočívať, stiahnuť sa do seba, preciťovať svoje ženstvo a tráviť čas v prírode, ktorá nás uzemňuje a harmonizuje.

Malá poznámka na okraj: nielen ashtanga ale akékoľvek namáhavé činnosti v tieto dni by mali byť tabu, som zástanca toho, že žena častokrát pracuje tvrdo počas normálnych dní a zaslúži si tieto dni stráviť v oddychu a kľude. Nenadarmo sa hovorí, že aj bolesť je len varovným signálom tela, že žena si v priebehu mesiaca na seba toho naložila veľa. Preto je dôležité neuberať si na sile, na svojom práve byť ženou a starať sa v tieto dni výlučne o seba.

Prostriedkami k úľave a psychickému oddychu ktoré ponúka ajurvéda sú napr. : konzumácia výživných a ľahkých teplých jedál (kaše, polievky, žiadne studené potraviny), zákaz fajčenia a pitia alkoholu, obmedzenie kontaktu s miestami a objektmi s vysokou koncentráciou ľudí , obmedzenie stresu a hádok, pravidelný spánok (nezaspávať neskoro v noci) a žiadne celotelové masáže.

Reklamy